ismizalizalu?

Followers

Tuesday, July 15, 2014

bengkel ujian kepuasan pelanggan (UX Testing)

assalammualaikum.

pada tanggal 12 julai 2014, saya telah menghadiri satu bengkel latihan di Cyberjaya. bengkel ini berkenaan kepuasan pelangan terhadap model atau rekabentuk web.

untuk pengetahuan semua, bengkel ini telah dihadiri wakil-wakil dari sebahagian syarikat-syarikat besar di malaysia. namun, hanya segelintir sahaja yang datang ke bengkel ini adalah melayu dalam erti kata lain islam (kira-kira 4-5 orang). majoriti yang datang adalah dari bangsa cina. 

berdasarkan pemerhatian saya, mereka lebih terbuka dan mampu menerima pendapat dan kritikan orang lain berkenaan masalah dalam kerja mereka. ini kali pertama saya hadir ke bengkel yang hampir 95 peratus peserta dari bangsa cina. saya lihat mereka bijak mengambil kesempatan dan tidak malu untuk membuat sebarang kerja "murahan". 

bagi mereka, bengkel percuma ini adalah salah satu cara untuk menjimatkan kos mereka. bagi kita bangsa melayu pula, bengkel-bengkel percuma ini hanya dipandang enteng, dipandang remeh. walhal kita sebenarnya yang rugi. 

antara isu yang dikumpaskan dalam bengkel ini adalah :

Key Takeaways
1. Basic concepts of usability testing
2. Run your own usability test by applying the concepts you have learned


Workshop Flow:
1. Introduction to UX testing and testing principles
2. Divide into groups to conduct live testing session
3. Discussion of testing results
4. Q&A


walaupun saya bukanlah orang yang berkecimpung dalam bidang web, namun saya rasa ini adalah ilmu yang amat berguna untuk tujuan pemasaran (marketing). pengurusan majlis juga bagus. berbanding majlis majlis yang pernah saya hadir sebelum ini (kebanyakkannya anjuran Melayu), mereka lebih punctual dalam hal masa. walaupun sedikit terbabas semasa majlis penutup.

saya menyeru supaya lebih ramai melayu khususnya umat islam untuk hadir ke bengkel-bengkel sebegini. buangkan ego. ambil yang baik.

special thanks to my team mates; vilashiny dan yu han. saya kurang bercakap. sorry.

p/s: berdoa untuk gaza, palestin.
bagi yang hendak menghulurkan sumbangan melalui akaun, bolehlah berbuat demikian ke akaun dibawah.


1 comment:

  1. bagusnya ada bengkel free. tak payah keluar duit, tapi dapat ilmu.

    ReplyDelete