ismizalizalu?

Followers

Tuesday, January 7, 2014

episod 3 sufika hanis

"Kau jangan nak tipu aku Ferhad!", Amir menjawab keras dengan pernyataan Ferhad sebentar tadi. Baginya itu adalah satu penghinaan dan boleh menimbulkan kemarahan.

"Betul Mir, aku nampak dengan mata aku sendiri! Memang betul itu dia!", tegas Ferhad dengan yakin. Amir kelihatan semakin terbakar. Mukanya merah menahan marah. Ferhad cuba menyambung katanya.

"Aku nampak Sufika Hanis tu dengan jantan lain, mesra benar siap cium-ci...!", belum sempat Ferhad habiskan ayat tadi, sebiji penumbuk hinggap di bahagian muka. Ferhad terkesima. Ini kali pertama kawan baiknya itu bertindak diluar kawalan. Ferhad cuba mengatur langkah keluar dari bilik pejabat itu.

"Aku sebagai kawan kau hanya beritahu hal betul je, kalau tak percaya tak apa", Ferhad berlalu setelah menghabiskan ayat tersebut. Rasanya tiada guna dia menghabiskan masa disitu.

Perasaan Amir bercampur baur. Kata-kata kawannya tadi menusuk didalam sanubari hatinya. Dia mula berasa kesal dengan sikap dan perbuatannya sebentar tadi terhadap Ferhad, kawan rapatnya sejak dibangku sekolah. Amir tertunduk diatas meja. Dia kebuntuan. Kelihatan staffnya hanya melihat diluar bilik pejabatnya dengan perasaan ingin tahu.

Malam itu, sekali lagi Sufika Hanis pulang lewat. Amir masih menunggu diruang tamu rumahnya. Setia menunggu kepulangan Sufika Hanis. Kata-kata Ferhad petang tadi mula meresap dalam minda warasnya. Mungkin ada benarnya kata-kata Ferhad. Dia tahu sepanjang umur persahabatan mereka, Ferhad memang tidak pernah menipu dirinya.

Terdengar suara Sufika Hanis memanggil-mangil dari luar. Amir membuka pintu dan membiarkan Sufika masuk ke dalam rumah. Masing-masing tidak bersuara. Sufika terus menuju ke dapur atau bilik mandi meninggalkan Amir keseorangan. Kebahagian yang dirasainya selama 6 bulan bersama telah tamat.

"Aku kena siasat apa yang Ferhad beritahu tadi!", dia bertekad.

bersambung..

Episod 1
Episod 2

No comments:

Post a Comment